Salgs- og leveringsbetingelser
NorDis AS salgs- og leveringsbetingelser
pr. 2024-03-13
gjeldende mellom
NordDis AS, Munins vei 1, 1348 Rykkinn, Foretaksregisteret NO 916 573 383 MVA
(heretter benevnt som LEVERANDØREN.
og
kjøper
(heretter benevnt som KUNDEN
1.Generelle betingelser
LEVERANDØREN selger ikke til privatpersoner, kun til registrerte forhandlere og næringsdrivende. Handel foregår mellom to næringsdrivende og reguleres av tilhørende lover og regler, med mindre annet fremkommer i disse betingelsene.
2.Omfang
En forhandleravtale har forrang over disse generelle betingelsene.
3.Priser
Pris er oppgitt i nettbutikken og i respektive prislister. LEVERANDØREN kan endre prisene uten varsel.
Alle priser er angitt eksklusiv MVA, men inklusive emballasje, toll og eventuelle andre gebyrer/kostnadselementer som frakt inn til LEVERANDØRENS lager. Montering, installasjon, konfigurasjon, support og andre ytelser for å sette produktet i operativ stand inngår ikke. Frakt fra LEVERANDØREN til mottaker (KUNDEN eller den denne utpeker) tilkommer etter egne satser som vises i nettbutikken.br>
LEVERANDØREN er ikke bundet til å oppfylle salg/tilbud med priser som forhandler visste eller burde forstå var uriktige som følge av feilskrift, utregningsfeil e.l.. LEVERANØREN har i slike tilfeller rett til å fakturere KUNDEN for differansen mellom ytt og rett pris.
4.Betalingsbetingelser
Alle varer må forskuddsbetales før de sendes ut. Instrukser vil stå på ordrebekreftelsen. LEVERANDØREN og KUNDEN kan avtale mulighet for ettersendt faktura. LEVERANDØREN står fritt til å avslå, akseptere, justere og trekke mulighet for å handle på kreditt uten varsel, etter egen vurdering og uten begrunnelse.
5.Bestillingsrutine
Bestillingsrutine er angitt i egen forhandleravtale.
6.LEVERANDØRENS forpliktelser
LEVERANDØREN plikter å ekspedere KUNDENS ordre raskt og effektivt, og levere varene som avtalt. Alle varer skal være nye og ubrukte, med mindre annet er særskilt avtalt.
7.Retur
LEVERANDØREN tar ikke varer i retur uten særskilt avtale. LEVERANDØREN kan kreve et returgebyr på inntil 30 % av forhandlerpris i den til enhver tid gjeldende prisliste. Brukte varer og åpnede esker tas ikke i retur. Eventuell returfrakt må bekostes av KUNDEN.
8.Garanti
Garanti følger norsk lov og det som produsentene stiller. Eventuelle utvidet garanti er angitt i egne dokumenter for de produktene det gjelder.
9.Risiko for varen, erstatning ved transportskade/skadet vare
I denne paragraf brukes begrepet KUNDEN som en fellesbetegnelse på KUNDEN og evt. den KUNDEN har utpekt, f.eks. KUNDEN sluttkunde, som mottaker av varene.
LEVERANDØREN er ansvarlig for tap av- og skade påført varen på alle forsendelser fra sitt lager. Risikoen for varene går over idet KUNDEN mottar varene.
I de tilfeller hvor KUNDEN henter varene hos LEVERANDØREN eller besørger egen frakt, går risikoen over til KUNDEN ved overlevering av varene på LEVERANDØREN sitt lager.
KUNDEN må i forbindelse med mottak av varen bemerke til transportør med skriftlig kommentar at varene/emballasjen er skadet. KUNDEN må snarest, og innen 10 dager fra risikoovergang melde om slike skader til LEVERANDØREN.
10.Krav ved mangler
KUNDEN må snarest, og innen 10 dager fra mottak av varene melde om eventuelle mangler ved forsendelsen.
11.Endring i vilkårene
LEVERANDØREN forbeholder seg retten til å endre disse vilkårene uten varsel. Vilkårene som var gyldig på bestillingstidspunktet er de som gjelder for det enkelte kjøp, med mindre annet er fastsatt i lov eller forskrift.
12.Force Majeure
LEVERANDØREN har rett til etter eget valg enten å heve en avtale med KUNDEN eller utsette tidspunktet for levering, og er for øvrig fri for ansvar for enhver manglende, mangelfull eller forsinket levering, som helt eller delvis skyldes omstendigheter, som LEVERANDØREN ikke er herre over (force majeure), herunder, men ikke utelukkende: opprør, uroligheter, krig, brann, endringer i lover og forskrifter eller i praktiseringen av disse, streik, lockout, slowdown, mangel på transportmidler, mangel på energiforsyning, vareknapphet, sykdom samt forsinkelse eller mangler ved leveranser fra leverandør.
13.Tvister
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom partene ikke oppnår enighet, kan hver av partene alene klage saken inn til forliksrådet eller domstolene. Asker og Bærum tingrett oppnevnes som verneting.
***